Digital markedsføring

En god start og verdifull kunnskap

Digital markedsføring

Med digital markedsføring er det mulig å treffe potensielle kunder med langt større presisjon enn i tradisjonelle medier. Gjør du det riktig, kan du komme langt, selv på et magert budsjett.

Du kan lage målgrupper som er nøyaktig segmentert etter alder, bosted, kjønn og interesser. Du kan få tall på alt du gjør. Dermed kan du justere underveis når du ser hva som fungerer, og øke sjansen for å treffe de som faktisk er interessert i det du tilbyr. Det trenger ikke koste mye penger.

 

All spredning er ikke nødvendigvis god spredning

Jo flere følgere du har på Facebook, jo større blir interessen for firmaet ditt, tenker du kanskje. Eller at så mange som mulig bør åpne nyhetsbrevene dine fordi ordet vil bli enda mer spredt? Men da bør du spørre deg selv: Hva er egentlig målet?

Å ha en stor følgerskare på Facebook er flott. Men det er liten vits i å ha tusenvis av følgere som ikke bryr seg om selskapet eller produktet ditt. Du dukker ikke automatisk opp i nyhetsstrømmen til alle de 5000 følgerne hver gang du poster noe. Og hva er uansett målet med det?

Det er hyggelig at mange åpner nyhetsbrevet ditt. Men du vil jo helst at de skal lese det og handle etterpå – så du får et bestemt resultat. Og det skjer ikke automatisk. God innholdsstrategi hjelper deg med å sette konkrete mål og føringer for bedriftens digitale markedsføring.

 

Hvorfor? Hva er målet? To viktige spørsmål

Før du gjør tiltak er det lurt å vite hva du vil oppnå og hvorfor. Forsøker du å øke salg ved å øke trafikken på nettsiden din? Det hjelper lite å annonsere på Google, hvis nettsiden din ikke selger. Du må ha en plan. Hva vil du skal skje fra kunden leser innholdet til han eller hun handler slik du ønsker?

Dessuten gjelder det å vite hvordan de ulike kanalene fungerer. Er det lurt å få folk til å dele innleggene dine på Facebook? Ikke hvis du skriver “LIK OG DEL” overalt i posten. Stapper du inn søkeordet du vil bli truffet på overalt i teksten, gir Google annonsen din dårligere plassering.

Digital markedsføring fanger kundens interesse. Men poenget blir borte hvis artikkelen roper om at kunden skal kjøpe produktet. Da blir det en lang og masete annonse som ingen får lyst til å lese. De dårlige nyhetene er at det er lett å gjøre feil. Men de gode nyhetene er at det ikke er vanskelig å gjøre det riktig, og vi hjelper deg gjerne!

Forvirret? Stikk innom oss da vel!

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Hege Kvervavik

Hege Kvervavik

Prosjektleder og rådgiver

957 45 293

Send e-post