Website-icon-novateur-SEO-square-copy

SEO – Hvordan bli funnet på nett?

Nordmenn gjør over 50 millioner søk hver eneste dag og de fleste bruker google.com. Vi som jobber med salg av produkter og tjenester er helt avhengige av å drive trafikk inn til våre nettsider, og dette kan vi gjøre på ulike måter. Vi kan sende ut nyhetsbrev, kjøpe annonser, lage fengende innlegg i sosiale medier og vi kan drive trafikk til nettsiden vår fra potensielle kunder som gjør et søk på nett. Og, det er ingen hemmelighet at det ofte er det siste som til slutt gir oss salg.

Hvorfor er det slik at noen kommer opp på førstesiden hos Google, mens andre kommer på side to eller tre? Du er ikke alene om å lure på hva som skal til for at du skal få mer trafikk inn til din nettside, men det er dessverre ikke et enkelt mattestykke med to streker under. Google har algoritmer som styrer dette og som oppdateres jevnlig.  Jeg skal forsøke å gi deg en oversikt over hva SEO er og hva du kan gjøre for å få flere kunder inn på din nettside.

 

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering som det heter på norsk. Det handler om å gjøre tiltak på egen nettside for å rangere høyere hos søkemotorene. Når vi gjør et søk ønsker vi å komme opp på førstesiden av dette resultatet.  Hvilken plattform, teknisk oppsett og innhold du har på siden er med å avgjøre hvor høyt på søkeresultatlisten din nettadresse kommer. Og vil du være med i konkurransen bør du være høyt rangert.

For mange kan det være enkle grep som skal til for å komme høyere opp på søkesiden, men ofte er det dessverre hardt metodisk arbeid med relevant og godt innhold som gir resultater.

 

Hvordan går du frem for å forbedre nettsiden?

Ta en titt på tipsene under og jobb med nettsiden for å oppfylle kravene. Gjør du det vil du garantert oppleve forbedret rangering i søkeresultatene.

Innhold

Gode brukeropplevelser er kanskje det viktigste på denne listen. Lag godt innhold som er nyttig for den som skal lese nettsiden. Siden må være oversiktlig og det må være lett å finne riktig informasjon videre. Pass på at du ikke bruker samme innhold på flere sider, duplikatinnhold er fy fy.  Overskriftene på siden skal følge oppsettet; h1 er hovedoverskriften, h2 er underoverskrift. osv.

Det kan også være lurt å skrive artikler som leder folk fra Googlesøk inn til nettsiden din. Her kan du jobbe med søkeord og søkefraser du ønsker å bli truffet på. Og om du gjør en god jobb her, vil dette innholdet gi deg en høyere rangering i søkemotorene og dermed også lede mer relevant trafikk inn til nettsiden din.

Bilder

Bilder må være optimalisert for at de ikke skal gjøre siden din treg å laste opp. Pass på at du ikke har mange tunge bilder på siden din og at det ligger tilhørende tekst til bildet.

Universiell utforming

I 2021 er det et krav om universiell utforming, så har du ikke dette på plass nå straffes du av Google. Pass på at det lett å lese (kontrast/ skriftstørrelse), enkelt å klikke på elementer,  forklarende url`er og bildetekster på siden din. Vil du vite mer om universiell utforming av nettsider kan du lese vår artikkel om dette her.

Kjenner du dine kunder?

Hvilke søkeord bruker dine potensielle kunder? Hvis du ikke vet hvilke søkeord kundene dine bruker når de søker etter et av dine produkter, så finn ut av det. Det finnes verktøy som kan hjelpe deg med dette. Ved hjelp av Google Ads søkeordsplanlegger og Google Search Console kan du få en ganske god oversikt over hva det er som gir deg trafikk. Søk i google kan også gi deg forslag til søkeord og Google Trends sier noe om hvilke ord/fraser som blir søkt mest etter.

Dersom du vet hva som gir best trafikk kan du jobbe med hver enkelt nettside for å fortelle søkemotorene at din side er det beste valget for akkurat det søkeordet eller søkefrasene. Her er noe av det du kan legge til på nettsiden for å gi Google god informasjon om hva din side omhandler.

Metatags

Metatags er de stedene hvor du kan fortelle Google hva du skriver om og hvilke søkeord som passer med innholdet på siden din:
1. Url`en skal ha en forklarende tekst
2. Legg inn SEO tittel. Denne leses av Google og forteller kort hva siden handler om. Overskriften som er synlig på nettsiden kan være en annen enn SEO tittel.
3. SEO beskrivelse. Her har du mulighet til å fortelle litt mer om hva siden handler om. Denne teksten blir også synlig i søkeresultatsiden til søkemotorene.

Lenker

Først vil jeg si at her er det viktig å ikke overdrive, for da vil Google straffe deg, og du mister all tillit du har bygd opp tidligere. Legg gjerne inn lenker til andre egne sider som er være interessante for kunden. Er det andre nettsteder som er naturlig at lenker til din side bidrar dette positivt til søkemotorens oppfattelse av hvor relevante din side er.

Mobil

Ikke glem hvordan nettsiden din ser ut på mobil. Brukeropplevelsen på mobil kan være annerledes enn den på desktop. Tester for å sjekke dette finner du i lenkene nederst.

Husk at hvis du gjør en god jobb og lager godt og relevant innhold for den som leser nettsiden din vil dette lønne seg i lengden. SEO kan være vanskelig, men det kan også være ganske enkelt. Jeg ønsker deg lykke til med jobben. Og har du ikke tid til å gjøre dette selv kan vi hjelpe deg med å komme i gang, eller ta hele jobben. Ta kontakt om det er noe du lurer på!

 

Hjelpemidler for å teste din side finner du her:

Google Search Console
Åpenbare tekniske feil på din nettside dukker gjerne opp her

Opplastingshastighet Google pagespeed 
Dette er viktig for din rangering. Hvordan gjør din nettside det på testen?

Forbedringsområder SEO – Wincher On-Page SEO Checker
Godt gratis verktøy som gir informasjon om ting du kan forbedre.

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Hege Kvervavik

Hege Kvervavik

Prosjektleder og rådgiver

957 45 293

Send e-post