digital markedsføring illustrert

Er din bedrift tilpasset den digitale fremtiden?

Av Klaes Igelström og Truls G. Olsen

Du har sikkert hørt «buzzwords» som content marketing, native marketing, engagement marketing, experience marketing, marketing automation etc. Men hvordan skal du egentlig forholde deg til alt dette, og er din bedrift rustet for å møte den nye digitale verdenen? Har du god nok oversikt over alle mulighetene som finnes der ute?

Er din eksisterende webløsning moden for oppgaven?

Først bør du starte med å se på din egen webside og hvilken plattform den er bygget på. Tilfredsstiller den dagens krav? Dekker den dine behov nå, og om fem år? Gjør en grundig undersøkelse av markedet og hvilke muligheter de forskjellige plattformene gir deg. Hvilken løsning passer deg best? Er den skalerbar? Det vil si, tillater plattformen at du starter med en enkel løsning, som kan skaleres og utvides i takt med dine og markedets økende og fremtidige krav?

På samme måte som det kan være smart å tenke fremtidig vekst når man velger nye lokaler for bedriften, og kanskje binder seg for fem år, er det lurt å tenke på samme måte når man velger webplattform. Tenk langsiktig. Det er dyrt å bytte når man først har valgt løsning.

Og hva med organisasjonen? Er den klar?

Bedrifter som skal bygge sin merkevare og overleve fremover, er nødt til å tilpasse organisasjonen sin til den nye digitale hverdagen. Selv om du velger en løsning med såkalt «marketing automation», så kreves det mye av organisasjonen. Det skal settes opp riktig, analyseres, evalueres, justeres og spisses. Dette krever både ressurser og kunnskap. For å lykkes må det dedikeres både tid og ressurser internt. I tillegg må ansvaret plasseres. Hvor mange interne ressurser som skal dedikeres avhenger av ambisjonsnivået. Kanskje holder det med en person? kanskje skal det være et team? Eller trenger man enda flere ressurser?

Med en god digital plattform og webløsning har du en unik mulighet til å se hva slags kommunikasjon som treffer målgruppen din, og hva som ikke gjør det. Du kan prøve deg frem, teste og endre helt til du finner den optimale løsningen for ditt budsjett. Dette er en fantastisk mulighet for mange små og mellomstore bedrifter, men det er også en stor utfordring. Uansett, det er bare kaste seg ut i det før konkurrentene dine gjør det. Den digitale verdenen er kommet for å bli.

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Truls Grønli Olsen

Truls Grønli Olsen

Daglig leder og rådgiver

93 40 53 43

Send e-post