E-post2

Vellykket e-postmarkedsføring – kort oppsummert i 8 punkter.

E-postmarkedsføring er en fin og kostnadseffektiv måte å selge produkter og skape en god relasjon til dine kunder på. Dersom det gjøres riktig vel og merke. Gjøres det feil derimot, kan det ha motsatt virkning, og skade merkevaren din. Her er åtte enkle punkter som er lurt å tenke på før du går igang.

1 – Sørg for å ha gode og lovlige distribusjonslister med personer som faktisk er interessert i budskapet ditt.

Aldri, aldri kjøp e-postlister! Du ønsker neppe å havne i samme kategori som Nigeria-brev og Viagra-mail. Ingen liker å motta søppelpost, og din e-post vil bare oppfattes negativt om mottakeren ikke har bedt om å få e-post fra deg, eller kjenner deg fra før. I tillegg bryter du loven. Markedsføringsloven § 2b, sier at du ikke kan sende kommersiell e-post til en person som ikke har bedt om det. Vit også at dersom mottaker angir utsendelsen din som søppelpost i e-postprogrammet sitt, kan det føre til at den blir klassifisert som søppelpost hos e-postleverandøren (f. eks Gmail eller Yahoo).

2 – Ha en klar definert målsetning med utsendelsen.

Hva ønsker du helt konkret å få ut av akkurat denne e-post DMen? Har du ikke noe bestemt mål, så la det være. Bruk lenker og handlingsdrivere (knapper) for å få mottakeren til å utføre ønsket handling (kjøpe noe, laste ned noe, registrere seg på noe, melde seg på noe etc…).

3 – Gjør budskapet kortfattet, og ta hensyn til mobilbrukere.

Ingen (eller i alle fall veldig få) leser lange e-poster. Husk også at det er mer og mer vanlig å sjekke e-post på mobil. Teksten som ser passe lang ut på din stasjonære skjerm, kan fort se helt uoverkommelig ut på mobil. Sjekk også om lesbarheten på mobilskjerm er god før du sender.

4 – Sørg for at budskapet er relevant og nyttig for mottakeren.

Spør deg selv om innholdet du er i ferd med å sende ut på e-post har noen verdi for personen som skal motta den. Husk også at du ikke nødvendigvis må sende samme e-post til hele distribusjonslisten din. Konkurransen i innboksen er stor!

5 – Ikke glem emnefeltet.

Dette er kanskje den viktigste tekstlinjen i e-posten din. Om denne ikke er utformet riktig havner den fort rett i søpla, helt uåpnet.

6 – Test før du sender ut.

Husk å teste både på mobil og desktop og gjerne i forskjellige mailprogrammer.

7 – Bruk et profesjonelt verktøy.

(Selv foretrekker jeg Apsis og MailChimp, men det finnes sikkert flere gode der ute).

8 – Bruk rapporter og statistikk aktivt.

Riktig informasjon kan brukes til stadig å forbedre utsendelsene dine og bearbeide distribusjonslisten din.

 

Vil du vite mer om e-postmarkedsføring? Ønsker du hjelp til å designe og legge opp en strategi for din utsendelse? Eller ønsker du å sette bort hele jobben? Ta gjerne kontakt.

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Truls Grønli Olsen

Truls Grønli Olsen

Daglig leder og rådgiver

93 40 53 43

Send e-post