Innholdsproduksjon

En god start og verdifull kunnskap

Innhold som selger

Innholdsproduksjon er ofte den største og mest omfattende jobben – enten du skal lage nye nettsider, en trykksak eller noe som skal fungere som en kommunikasjonskanal mot målgruppen din. Samtidig er det ofte en undervurdert jobb.

Tekst er det første folk tenker på når vi snakker om innhold, men ordet rommer mye mer. Foto, film (video), lyd, illustrasjoner, infografikk, interaktive elementer, kalkulatorer, diskusjonsforum etc, er alle eksempler på innholdselementer. Når kundene dine besøker nettstedet ditt søker de innhold. De leter kanskje etter konkret informasjon for å løse en oppgave, eller de gjør et generelt søk på nett – og havner på din side fordi søkemotoren mener at ditt innhold er best egnet til å svare på spørsmålet.

 

Hva forventer målgruppen å finne av innhold, og hva slags “tone of voice” passer best for din bedrift eller organisasjon?

Man begynner ofte i feil ende og glemmer innholdet. Enda så viktig innholdet er, opplever vi ofte at det blir glemt og undervurdert, spesielt i webprosjekter. Kanskje er du mest fokusert på hvordan siden skal se ut og venter med innholdet til websiden er nesten ferdig? Da kan du fort oppdage at designet – som er kjøpt ferdig eller laget – ikke passer til budskapet du vil formidle, og må redesignes allerede før nettstedet er gått live.

Det er viktig å vite du skal kommunisere. Hva forventer målgruppen å finne av innhold, og hva slags “tone of voice” passer best for din bedrift eller organisasjon? Skal språket være formelt eller skal det være uformelt og lekent? Det gjelder å velge en tone og stil som uttrykker personligheten til selskapet, samtidig som innholdet må snakke samme språk som målgruppen. Er det flere som skal skrive på en nettside er det ekstra viktig å snakke med “samme stemme” for å gi et godt helhetsinntrykk. Disse elementene bør du ha et nært og kjært forhold til, før innholdet produseres. La innholdet legge føringer for hvordan designet blir. Ikke omvendt.

 

Sett deg inn i brukerens behov først.

Derfor begynner vi alltid å snakke om innholdet først. I samspill med deg setter vi oss grundig inn i hvem som er potensielle leseren, og hva de er opptatt av. Vi analyserer eksisterende innhold og lager en strukturert innholdsplan.

Søkeord og søkefraser som folk bruker for å finne deg på Google, er viktige å identifisere. Disse ordene og frasene må brukes på de rette stedene i teksten. Når det gjelder tekst på nett er det flere ting å huske på; vær kort og konsis. Skriv det viktigste først. Begrens lengden på setningene. Fortell en idé per setning. Ha korte avsnitt og mange overskrifter. På den måten øker lesbarheten for øyne som ofte scanner og skummer på jakt etter det de søker. Start gjerne med konklusjonen. Deretter den viktigste informasjonen, og senere utdypende bakgrunn for den som ønsker – og har tid til – å lese mer. “Hadde jeg hatt god tid, hadde jeg skrevet et kortere brev”, som romeren Marcus T. Cicero så berømmelig sa det før år null. Det er en kunst å skrive kort. Vi hjelper deg.

 

Bilder sier mer enn tusen ord

Bilder, illustrasjoner og video er også viktige innholdselementer. Prøv å unngå bilder som kun har funksjon som “pynt”. Bildene skal assistere innholdet og lette forståelsen av hva du vil formidle. Å kjøpe ferdige bilder kan være et godt supplement, men vi anbefaler å ta egne, gode foto. Da fremstår budskapet ditt mer troverdig.

Les vår artikkel om riktig bruk av stock-bilder.

Infografikk og interaktive elementer fungerer også utmerket. Har du en komplisert tjeneste som er vanskelig å forklare, kan det være lurt å lage en forklarende film. Denne kan være animert eller bestå av levende bilder. Lesere på nett har ofte dårlig tid og blir fort utålmodige. Jo mindre hjernekapasitet som kreves for å forstå budskapet ditt, jo flere fornøyde lesere får du.

 

Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med innholdsproduksjon? Ta en prat med oss!

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Truls Grønli Olsen

Truls Grønli Olsen

Daglig leder og rådgiver

93 40 53 43

Send e-post