Godt kommunikasjonsarbeid begynner med en gjennomtenkt markedsstrategi. Strategien skal fungere som en rød tråd i alle markedsføringsaktiviteter bedriften din gjør.
Markedsstrategien din bør inneholde klare og definerte mål som svarer på hvorfor tiltak blir gjort. Er svaret alltid “for å øke salget”, bør du spisse målet mer. Selvfølgelig er økning i salget en god målsetning, men det blir fort upresist og vanskelig å måle resultatet. Sjelden finnes det bare én årsak til at et produkt eller en tjeneste selger godt eller dårlig. Markedsføringen av produktet, bedriftens omdømme, merkevarekjennskap, etc. er alle faktorer som sammen påvirker salget.
Det gjelder å finne ut hvor skoen trykker. Dette kan du gjøre ved å finne ut om du bruker riktige måleenheter for tiltakene du gjør, eller KPI`er. Hvis færre ringer og spør om produktene, betyr det at nettsiden kommuniserer godt? Eller betyr det at kunder mister interessen etter at de har lest innholdet? Du kan få tall og informasjon om alt som skjer på nettsiden din, men tallene er ubrukelige hvis du ikke vet hvordan du bør strukturere og forstå dem. Kobler du automatisk trafikken inn til nettsiden direkte til salget, bør du gå mer i dybden.
For hva er egentlig viktigst for dine kunder? For å lage en solid markedsstrategi, bør du ta deg tid til å tenke grundig gjennom alle aspekter ved kundereisen. Hvordan finner kundene oss? Hva er det første de ser når de finner oss? Er veien fra å lese innholdet vårt til å kjøpe noe av oss naturlig og enkel?
Vi legger opp en plan og en kommunikasjons- og markedsstrategi som er tilpasset ditt budsjett og din tidsplan. Enten kommer vi til deg, eller du kommer innom oss for en skikkelig produktiv og hyggelig workshop. Her rådgiver vi og går igjennom det viktigste:
– Hvor er du?
– Hvor vil du?
– Hvordan skal du komme deg dit?