Klar for alt!
Utfordring
300.000 deltakere og medlemmer. 1500 idrettslag. Arrangementer over hele landet. Norges Bedriftsidrettsforbund er blant våre største særforbund og har aktiviteter for alle, uavhengig av fysisk eller psykisk utgangspunkt.
Behovet? De ønsket å ta steget inn i fremtiden, både visuelt og i møte med brukerne.
For oss ble det en øvelse i organisasjonsutvikling og strategisk design. Posisjonen som Norges største leverandør av folkehelse skulle forsterkes, og strategien skulle forankres i organisasjonen – et møysommelig arbeid hvor ledelse, kretser, ansatte, frivillige, medlemmer og brukere ble ivaretatt.
Kickoff
Vi presenterte den nye visuelle identiteten i en fullsatt sal til entusiastiske medlemmer fra Bedriftsidretten på Thon Hotell.
Workshop Gardermoen + Bodø
Konsept
«Klar for alt!» er et åpent, bredt konsept. Det er utviklet for å kunne brukes i en hel rekke sammenhenger, og ikke minst, for at organisasjonen selv skal kunne forvalte det. Til grunn ligger en fortelling som spiller på emosjonelle strenger om hva Bedriftsidretten betyr for bedrifter og ansatte. I essens er det en historie om mestring, samhold, vennskap og inkludering.
Typografi
Skrifttypen som er valgt heter Ubuntu og er en gratis Google-font.
Ubuntu er en stram og moderne sans-serif med flere vektinger, som gjør den fleksibel i bruk.
Skrifttypen har egenart og skiller seg litt ut med sin særegne stil. Samtidig har den beholdt god lesbarhet. Ubuntu har en form som har en tydelig retning fremover. Det kommer spesielt til uttrykk på bokstaver som “f”, “t” og “l” - noe som kan gjenspeile fart, bevegelse og fokus på fremtid.
Fargepalett
Fargepaletten som helhet skal symbolisere mangfold. Bedriftsidretten er for alle, uavhengig av kjønn, nasjonalitet, legning og kropp.
Fargene tar for øvrig utgangspunkt i Bedriftsidrettens personlighet. En yngre, rebelsk og frisk stil med vekt på lekenhet og bred appell.
Samtidig tar den med seg noe av stilen fra den forrige identiteten i form av den hvite og oransje fargen for økt gjenkjenning. Den oransje fargen har riktignok gjennomgått en liten justering for å fremstå mer tidsriktig.
Grafiske elementer
Det er utviklet et sett med grafiske elementer til bruk på visuelle flater. Elementene forsterker den visuelle identiteten og bidrar til økt gjenkjenning.
Elementene er tuftet på den grafiske formen til figuren i logosymbol og utropstegnet i slagordet “Klar for alt!”.
Visuell guide
Bedriftsidretten består av mange mennesker som ikke er designere av yrke. Likevel må mange lage grafisk materiell.
Vi introduserte av den grunn “dynamiske byggeklosser” for enkel layout.
Andre arbeider
Romerike Sparebank #heierpå
LillestrømBanken, nå Romerike Sparebank, ville synliggjøre det gode arbeidet med å støtte lokalsamfunnet. Vi svarte med film og konsept.
Dynamiske Dynea
HMS-kampanje i røffe omgivelser? Det blir det heftige bilder av. Sammen med dyktig fotograf lagde vi motivasjonsplakater som skaper stolthet.