Nettsider

Hvordan bygge en velfungerende nettside?

Nettet er i dag hovedkanalen for all digital kommunikasjon, og det er derfor avgjørende å ha en god og brukervennlig nettside. Et godt nettsted har alltid brukerens behov i sentrum, og er prioritert i henhold til dette. Finner de ikke det de leter etter på din side, er veien kort til konkurrentens nettside.

Det er mange feller å gå i når man lager en ny nettside. Det viktigste er å ha et klart bilde av hvem som skal bruke den og hva som er målsetningen med nettsiden. Andre spørsmål du bør ha et bevisst forhold til er:

Hva slags innhold forventer kundene å finne?

Et brukervennlig nettsted må sørge for å gi brukerne den informasjonen de leter etter der de forventer å finne den. Det er en grunn til at de er på nettsiden din – og det er ikke fordi de i utgangspunktet byr seg om din bedrift. Kunder er opptatt av seg selv, sine problemer, ønsker og behov. Så vær kundeorientert og spør deg selv om kundene dine vil være interessert i det innholdet du lager. Gir du dem noe interessant og nyttig? Kan du løse et reelt problem for dem?

Les også mer om innholdsmarkedsføring

Hvor viktig er det å bli funnet i søkemotorene?

De fleste vil svare at dette er viktig. Om du lager en optimalt god nettside både teknisk og innholdsmessig, vil du trolig rangere godt hos søkemotorene. Men det er fortsatt mye å tenke på. Hvilke søkeord vil du bli funnet på? Bruker du ordene på de rette stedene? Har du søkemotorene i tankene når du lager strukturen på nettsiden? Google – ja, vi snakker først og fremst om Google – har algoritmer som blir stadig smartere og dermed blir også SEO (search engine optimization)-faget mer omfattende og komplisert. Derfor er det viktig å ha søkemotorene i tankene fra starten av og gjennom hele prosessen når du bygger en ny nettside.

Er brukerne mine først og fremst på mobil?

Over halvparten av all trafikk til nettsider kommer i dag fra mobile enheter. Nettsteder rettet mot forbrukere trekker opp statistikken, og nettsteder rettet mot bedrifter trekker statistikken litt ned. I 2015 introduserte Google en gamechanger ved å endre algoritmene; nettsider som ikke var tilpasset for mobile enheter ble straffet i søk og rangert dårligere. I 2018 endret de algoritmene igjen. Nå er det først og fremst den mobile versjonen av nettsiden din som gjelder. Dermed har begrepet «mobile first» – som har vært viktig i mange år – blitt helt avgjørende for å rangere godt i Google-søk. I tillegg til selvfølgelig å gi brukerne dine en god opplevelse.

Her kan du sjekke om din side er godt optimalisert for mobil.

Hvilken plattform (CMS system) bør jeg velge?

Vi har valgt å spesialisere oss på WordPress og bygger alle våre løsninger på denne plattformen. Dette er verdens største CMS-system (Content Management System), er gratis i bruk, og har såkalt åpen kildekode. Det vil si at du ikke låser deg til en leverandør eller et system. Det finnes millioner av utviklere verden over som kjenner systemet og kan hjelpe deg å videreutvikle løsningen din. Har du en annen løsning kan vi fortsatt hjelpe deg med design, innhold og strategi. Vi har også et stort nettverk av utviklere som jobber i alle type systemer. Ta kontakt med oss om du lurer på om vi kan hjelpe deg.

Er vedlikehold av nettsiden ivaretatt internt, eller trenger jeg hjelp?

I tillegg til at nettstedet skal være enkelt for brukerne, skal det være enkelt å vedlikeholde for deg – og det skal være tilpasset dine interne ressurser og behov. Har du en egen dedikert webredaktør på huset? Eller er oppdatering av nettsiden en tilleggsjobb for en ansatt som primært jobber med noe annet? Hvor forretningskritisk er nettsiden for deg og din bedrift? Selv om WordPress i utgangspunktet er gratis, er det ekstremt viktig å følge opp alle oppdateringer, både for systemet, og alle tillegg som er benyttet. En nettside som ikke vedlikeholdes vil høyst sannsynlig bli hacket før eller siden.

 

 

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Hege Kvervavik

Hege Kvervavik

Prosjektleder og rådgiver

957 45 293

Send e-post

Se noen av nettsidene vi har laget