innholdsmarkedsf--ring-2-650x380

Innholdsmarkedsføring – 4 råd for å komme i gang

I disse dager er det innhold med nytteverdi som skal vinne kundene. Er du klar for å gå fra høylytt reklame til å gjøre deg attraktiv gjennom relevant innhold? Her er våre råd til innholdsmarkedsføring.

Skrevet av Trond Skundberg i Devant.

Ta tak i det innholdet som allerede er under din fulle kontroll. I denne sammenhengen snakker vi selvsagt om ditt eget firmas nettsted, blogg, sosiale medier, ebøker, webinar osv. Dette er flater du allerede har full kontroll på, og nå bør ta tak i.

Dette er vår definisjon på innholdsmarkedsføring:

Produser kvalitetsinnhold som er relevant for akkurat din målgruppe. Forsikre deg om at de finner det. Bytt ut forstyrrende reklame med å lære bort noe, underhold og løs målgruppens problemer. Bygg tillit og interessenter forvandles til kunder.

1. Skap kvalitetsinnhold som er nyttig for din målgruppe

Hvis jeg måtte velge 3 ord som for meg beskriver virkelig godt innhold, så hadde det blitt lidenskap, lidenskap og lidenskap. Det er ikke noe som slår innhold skrevet av noen som virkelig brenner for temaet. Hvis den er der, så vil din entusiasme for bransjen, virksomheten din eller produktet ditt – skinne igjennom og inspirere leserne. Forhåpentligvis nok til at de gir deg tillit og handler av deg.

Du må skrive akkurat det din målgruppe vil lese om. Så enkelt er det. Men, hva er de egentlig ute etter? Hvilke spørsmål kan du besvare? Hva inspirerer dem? Ja, det må du selvsagt finne ut av først.

Praktisk sett kan innhold defineres som tekst, bilder, illustrasjoner, animasjon, lyd og video.

2. Sørg for at de finner det

La oss anta at du følger rådene våre og ikke plager noen med telefonoppringninger, ikke fyller postkassene til folk, ikke stopper folk på gaten eller messer. La oss anta at du trapper ned på det som betegnes som tradisjonell markedsføring. Hvordan i all verden skal fremtidige kunder finne deg da?

Jo, dine eksisterende og fremtidige kunder bruker i større og større grad nettsøk og sosiale medier til å finne det de trenger – akkurat når de trenger det. Det er der og da du må være synlig for dem. Og ikke bare synlig, men attraktiv. Innholdet ditt må lukte godt – av både informasjon og nytteverdi.

Dette er forskjellen på tradisjonell forstyrrende reklame og å la kundene finne deg. Dette er forskjellen på utgående og innkommende markedsføring. Kanskje til og med forskjellen på vinn og forsvinn?

Så, hvordan bli synlig og funnet?

Vi går ut i fra at du alt har produsert fantastisk innhold. Neste skritt er å jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) og spredning av det glade budskap i sosiale medier.

SEO er en vitenskap i seg selv.

Heldigvis har Googles algoritmer nå blitt så voksne at vi som jobber med innhold kan fokusere på å lage kvalitetsinnhold for mennesker. Ihvertfall ikke bare for maskiner, selv om de fortsatt må pirres. Takk Google. Etter et tiår med verstepraksis og dårlig innhold skapt for å lure søkemotorer, ønsker vi kvalitetsinnhold skapt for å inspirere virkelige folk – hjertelig velkommen.

Du slipper ikke helt unna SEO teknikk, og som et absolutt minimum bør du ta kontroll på tittelen og beskrivelsen som vises i søkemotorer. Godt innhold hjelper deg lite hvis det folk ser i søkemotorenes søkeresultat ikke gir noen mening. At webløsningen din teknisk sett er attraktiv for søkemotorene er også avgjørende.

Ekstra drahjelp i din innholdsmarkedsføring får du selvsagt gjennom søkemotormarkedsføring – SEM.
Du betaler for å være ekstra synlig i søkemotorer når noen har gjort et søk på noe du tilbyr. Hvis du leverer båtkalesjer, så er jeg ganske sikker på at det er lurt å betale noen kroner for synlighet for din artikkel «5 ting du må vite før du kjøper båtkalesje»

Dette er i høyeste grad innholdsmarkedsføring. En person søker frivillig etter info om kalesje til båt og finner din kvalitetsartikkel om emnet.

Gjør innholdet ditt synlig i sosiale medier.

Du skal jo tilby innhold folk trenger, så selvsagt blir de begeistret for å finne det på Facebook, Google+, Twitter og LinkedIn. Avhengig av målgruppe og dine ressurser vurderer du andre flater som Instagram, Flipboard, Pinterest og Snapchat også. Husk uansett formelen; lær bort, underhold, løs problem. Ton ned på rene reklamebudskap. God synlighet i sosiale medier er ikke gratis lenger, men du kan regne med veldig god effekt når du betaler for promotering av innleggene dine.

Epostlisten din er også viktig

Utsendelse av nyhetsbrev driver alltid trafikk til innholdet ditt. Det utløser umiddelbar respons. Selv om det kan oppleves som litt tregt å få påmeldinger til et nyhetsbrev, bygger du sakte men sikkert opp en gruppe du kan anta er veldig interresert.

Les også vårt innlegg om vellykket e-postmarkedsføring

3. Ut med forstyrrende reklame, inn med opplæring, underholdning og problemløsning

Lettere sagt en gjort selvsagt. Dette krever at du finner ut hva målgruppen din ønsker svar på, lar seg underholde av og hvilke små daglige problemer du kan hjelpe dem å løse. Det eneste som er sikkert er at ingen er interessert i ensidig info om deg, bedriften og deres produkter.

Lær dem noe de ikke visste fra før, kanskje gjennom en serie artikler. Ukens tips fra ulike ansatte kan være en ide. Kanskje en «Visste du at…» Serie med fine bilder og grafikk gjør susen? En «backstage» bildeserie eller video kan også være med å bygge tillit. Dette er bare noen innledende tips for nå.

4. Bygg tillit og leserne blir til kunder

Kjernen i metoden er altså å helt uforpliktende gi målgruppen din det innholdet de er ute etter. Lykkes du med disse øyensynlig enkle tiltakene, så skal i følge teorien lesere bli til interessenter, og så betalende kunder. Det medfører litt bevistgjøring og planlegging, men små skritt i riktig retning vil gi resultater.

Er innholdsmarkedsføring en mirakelkur?

Selv om du bytter ut tradisjonell mer eller mindre støyende reklame med langt hyggeligere innkommende markedsføring, så er du langt fra garantert mirakler. Selve metoden er møysommelig og krever betydelig fokus over tid. Selv om du gjør alt rett, så kreves det fortsatt at det er etterspørsel etter det du leverer. For ikke å glemme – du må fortsatte lande selve salget selv. Uansett forblir det viktigste fortsatt å levere kvalitet gjennom det du gjør eller selger. Ingenting konverterer flere kunder, enn fornøyde kunder som sprer budskapet ditt på nett.

Innlegget har tidligere vært publisert av Trond Skundberg på Devant sine nettsider.

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Hege Kvervavik

Hege Kvervavik

Prosjektleder og rådgiver

957 45 293

Send e-post