Mange glemmer å fokusere på den som faktisk skal bruke nettsiden og prioriterer innhold som er lite interessant for målgruppen. Innhold som i bunn og grunn kun er interessant for bedriftens ansatte hører trolig ikke hjemme på nettstedet. Dine brukere ønsker å finne relevant informasjon eller å få løst en spesifikk oppgave så raskt som mulig. Finner de ikke det, er veien kort til konkurrentens nettside.
Why are things always in the last place you look for them? Because you stop looking when you find them. -children´s riddle
Kartlegg brukerbehov
Et godt nettsted tar altså hensyn til brukerens behov, dine forretningsmål og er godt prioritert i forhold til dette.
Det er mange måter å kartlegge brukerbehov på. Google Analytics gir en del svar. En brukertest av nettsiden gir deg enda flere svar, gjerne komplettert med en brukerundersøkelse. Du kan også lage «personas», for å få et klarere bilde av hvem du faktisk snakker til.
En nettside er ikke et prosjekt
En nettside er ikke et prosjekt som starter på et tidspunkt og ferdigstilles på et senere tidspunkt, for deretter å ligge urørt inntil man ønsker å lage en ny. Å ha en god nettside, innebærer kontinuerlig jobbing med innhold, brukeropplevelsen, søkemotoroptimalisering, tekniske tilpasninger til ny teknologi osv.
Ønsker du å vite mer om hvordan du kan utnytte de digitale kanalene på en best mulig måte for å øke salget ditt og styrke din merkevare?
Ta kontakt med oss.