Hashtags, eller emneknagger, har utviklet seg til å bli en uunngåelig del av den digitale samtalen – og bruken har siden sin opprinnelse eksplodert på sosiale medier. Emneknaggen startet som en måte å organisere og filtrere innhold, men har siden den gang utviklet seg til å bli et verktøy for å vise identitet, ta samfunnsansvar, delta i kampanjer og engasjere seg i globale samtaler.
Hva er en hashtag?
Opprinnelig ble hashtags introdusert av en bruker på Twitter i 2007. Den gangen ble emneknaggen, i likhet med i dag, brukt for å gruppere innhold knyttet til bestemte temaer. Fenomenet ble spredt som ild i tørt gress, og har med tiden blitt en integrert del av vår tilstedeværelse på sosiale medier.
En hashtag er i utgangspunktet en kombinasjon av bokstaver og tall med et #-tegn foran, for eksempel #ahlinnovateur. Hashtags kan sammenlignes med metadata-tags som grupperer innlegg i sosiale medier, og gjør det enkelt å finne relevant innhold på plattformer som Twitter (X), Instagram, Facebook og Linkedin.
Hvordan bruke en hashtag
Først og fremst er det viktig å være klar over at det ikke skal være mellomrom mellom ordene. For eksempel: #ahlinnovateur, ikke #Ahlin Novateur. Så, når du skal lage en hashtag setter du altså sammen ett eller flere ord, uten mellomrom og med #-tegnet foran. Hashtagen bør være relevant for innholdet du deler og de du skal kommunisere med. Bruk gjerne hashtags både under og etter postteksten!
Viralt eller personlig?
Med tiden er det flere hashtags som har gått såkalt “viralt”. Det vil si at brukere nasjonalt eller internasjonalt tar i bruk hashtaggen for å snakke om et bestemt tema. Slike hashtagger kan sørge for at innholdet ditt blir sett av mange på kort tid. Dette er gjerne hashtagger som omtaler tematikk som engasjerer mange, eksempler på dette er bevegelser som #metoo, #blacklivesmatter eller #prayforhaiti.
Hashtags kan også brukes mer lavterskel. Vi i Ahlin Novateur bruker gjerne hashtags som #merkevarebygging, #sosialemedier, #strategi og #konseptutviklig for å kategorisere våre innlegg – hvorfor? Jo, fordi dette er relevante hashtags for oss og dem vi snakker til. Slik bruk gir også leseren et signal om hva det handler om, og er med på å “hekte” folk inn ved å fange interessen.
Utvikling og trender
Som mye annet har også bruken av hashtags utviklet seg i de sosiale mediene. Nå bruker vi ikke lenger bare hashtags for å organisere innhold, men også som en del av markedsføring og merkevarebygging. Mange lager sine egne hashtags for kampanjer, utfordringer og feiringer. #morsdag, #blackfriday og #funkyginechallenge er alle eksempler på nettopp denne typen bruk av hashtags.
Under kampanjebruk hender det at hashtaggene blir vel lange, og dermed vanskelige å lese. Veien rundt dette problemet er å benytte stor forbokstav for å markere ordene, f.eks. slik: #InspirertAvFramtida. Dette er fullt mulig og helt lov, selv om det vanligste er å kun bruke små bokstaver hele veien.
Emneknaggen har kommet for å bli
Som du sikkert har skjønt, har hashtags kommet langt siden sin beskjedne opprinnelse på Twitter, (X). Fra å være en enkel metode for å organisere innhold, har det i tillegg blitt et verktøy for samfunnsengasjement, markedsføring og personlig uttrykk.
Vårt beste tips er å sette seg inn i hashtags og hvordan man effektivt kan ta det i bruk. Vær også oppmerksom på aktuelle trender som dukker opp i sosiale medier, kanskje det plutselig dukker opp en viral tag som passer nettopp deg eller din bedrift? Da er det bare å kaste seg på og få bortimot gratis engasjement!
Har du spørsmål om sosiale medier? Kontakt oss så hjelper vi deg gjerne.