Google straffer nettsider som ikke er mobilvennlige

Google straffer nettsider som ikke er mobilltilpasset

Det betyr at om dine nettsider ikke er mobilvennlig, det vil si responsive og tilpasset alle forskjellige skjermstørrelser og mobile enheter kan du risikere å havne godt nedpå søkelisten til Google, selv om du har brukt både tid og penger på søkemotoroptimalisering.

Dette er kriterier Google bruker for å måle mobilvennlighet:

  • Er teksten lesbar på små skjermer uten å zoome?
  • Er knapper og lenker store nok, og plassert med god avstand, slik at brukeren unngår å trykke på feil knapp?
  • Bruker du programvare som fungerer dårlig på mobil, Flash f. eks?
  • Må man zoome og scrolle horisontalt for å få med seg alt innholdet på siden?
  • Er innholdet kortfattet og lett forståelig også på en liten skjerm?
  • Er navigasjonen tilpasset små skjermer?
  • Laster siden raskt?

For å finne ut om din nettside oppfattes av Google som mobilvennlig eller ikke, kan du kjøre Googles mobilvennlig-test her.

Du kan også gjøre et søk på din nettside på mobiltelefonen. Om Google har gått god for siden din, vil den bli merket «Mobilvennlig»

Google straffer nettsider som ikke er mobilltilpasset

Illustrasjonsbilde av Pinterest i bruk. Foto: Mats Bergmo Bjørnsletten

Har du vurdert Pinterest?

Pinterest er en undervurdert SoMe-kanal, spesielt hvis man er opptatt av å drive trafikk til nettsiden. For Pinterest ligger faktisk […]

Les mer
Illustrasjonsbilde av LinkedIn i bruk.

LinkedIn – den glemte kanalen

LinkedIn er en kanal som mange bedrifter har med i sin kanalmiks, men som få utnytter potensialet i.

Les mer
Branding Actually.

Velkommen til oss i Ahlin Novateur og Vöru!

Vi disker opp med julegrøt, gløgg og juleøl og serverer noen av årets høydepunkter innen vårt arbeid. Er vi riktig […]

Les mer