Det betyr at om dine nettsider ikke er mobilvennlig, det vil si responsive og tilpasset alle forskjellige skjermstørrelser og mobile enheter kan du risikere å havne godt nedpå søkelisten til Google, selv om du har brukt både tid og penger på søkemotoroptimalisering.
Dette er kriterier Google bruker for å måle mobilvennlighet:
- Er teksten lesbar på små skjermer uten å zoome?
- Er knapper og lenker store nok, og plassert med god avstand, slik at brukeren unngår å trykke på feil knapp?
- Bruker du programvare som fungerer dårlig på mobil, Flash f. eks?
- Må man zoome og scrolle horisontalt for å få med seg alt innholdet på siden?
- Er innholdet kortfattet og lett forståelig også på en liten skjerm?
- Er navigasjonen tilpasset små skjermer?
- Laster siden raskt?
For å finne ut om din nettside oppfattes av Google som mobilvennlig eller ikke, kan du kjøre Googles mobilvennlig-test her.
Du kan også gjøre et søk på din nettside på mobiltelefonen. Om Google har gått god for siden din, vil den bli merket «Mobilvennlig»