Har du vurdert Pinterest?

Illustrasjonsbilde av Pinterest i bruk. Foto: Mats Bergmo Bjørnsletten

Pinterest er en undervurdert SoMe-kanal, spesielt hvis man er opptatt av å drive trafikk til nettsiden. For Pinterest ligger faktisk i krysningspunktet mellom SoMe og SEO, og kan kalles en visuell søkemotor. Det er som et glossy magasin med polert innhold, og brukes mest til inspirasjon og tips. 

Hvem bruker kanalen? For mange er Pinterest et planleggingsverktøy hvor man lager boards basert på prosjekter eller temaer, som interiør, bryllup, hårfrisyrer, jul, tatoveringer og lignende. 26% av nordmenn har profil, og den største aldersgruppen er 18-49. Nå er riktignok 77% av dem kvinner, men man ser at det jevner seg mer ut med årene. 

Ønsker du å sette i gang med Pinterest for din bedrift? Her er det du bør tenke på:

  • Sett deg tydelige mål. Hva er det du vil oppnå ved å være på Pinterest? Er det merkevarebygging, synlighet, trafikk eller salg?
  • Skap et gjenkjennelig uttrykk med merkevarens profil. Kanalen er mer merkevarefokusert enn personlig, sammenlignet med andre SoMe-kanaler.
  • Hvilket innhold vil du ha? Eller med andre ord; hvilket magasin er det du lager på Pinterest? Ha en kombinasjon av tekstplakater og pene bilder, og husk at innholdet skal være polert. Husk å bruke riktig bildestørrelse, for feil format blir nedprioritert. 80% av pinnere bruker mobilen, så pass på lesbarhet på mobilskjerm.
  • Gi målgruppen en grunn til å følge deg. Hvordan kan man lære de noe? Bruk 80/20-modellen, hvor du gir 80% verdi med tips og kunnskapsformidling, og har 20% merkevarebyggende innhold.
  • Det hjelper ikke med skippertak på Pinterest. Du må ha en kontinuerlig flyt av innhold. Pinterest belønner de som har en jevn, ukentlig publiseringsfrekvens.
  • Ha en SEO-vennlig profil. Det betyr å bruke hele bedriftsnavnet i brukernavnet, ha en gjenkjennelig logo, en verifisert nettside og en beskrivelse av bedriften din hvor du tenker på nøkkelord. Finn de viktigste nøkkelordene for pins, samlinger og beskrivelse. Bruk anbefalte nøkkelord fra Pinterest, og velg de som er relevante for din bedrift. Husk også på å skru på synligheten for pin-boards i innstillingene for å bli synlig for Google.
  • Organiser og optimaliser innholdet. Lag kategorier i boards på en oversiktlig måte. Unngå dupliserte pins, bruk nøkkelord i tittelen, prioriter rekkefølge på pinsene og fyll ut beskrivelser. Da er det enkelt for følgerne å finne innholdet ditt.
  • Bruk tekst i bildet. Det gir større oppmerksomhet. Titlene er viktige for SEO, men vanskelig å lese. Legger du tekst over bildet får du mer oppmerksomhet, og dermed mer trafikk.
  • Bruk gjerne video, for den vil skille seg ut i den ellers statiske feeden. Dette gjelder spesielt for annonser. Bruk alltid tekst i annonser, men lyd er sjeldent noe man trenger å prioritere. Fang oppmerksomheten fra det første sekundet, og ikke la videoen vare lenger enn 15 sekunder.
  • Du kan også legge til en Pinterest-knapp på nettsiden. Da gjør du innholdet ditt enda mer tilgjengelig, og besøkende kan pinne direkte på nettsiden.
  • Innhold om høytidene er spesielt populært på Pinterest. Folk begynner å planlegge og la seg inspirere til høytidene tidlig. Her er det selvfølgelig viktig å finne en vinkling som gjør det relevant for din bedrift.
  • Hot tips! Bruk Pinterest Predicts for å forutse trender og lag boards som passer. De har faktisk rett 8/10 ganger på hvilke trender som vil gjelde den kommende tiden.
  • Sist, men ikke minst, analyser innsikten. Hvordan ser publikummet ditt ut? Her kan du grave i en detaljert database om publikummet og bruke innsikten for å tilpasse innholdet.

Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til på Pinterest! Og hvis du har noen spørsmål eller ønsker hjelp med å drifte kanalen, så er det bare å ta kontakt.

Klar for alt – nytt konsept for Bedriftsidretten

Norges Bedriftsidrettsforbund er blant landets største særforbund. Vi har tatt organisasjonen inn i fremtiden med et totalkonsept, som skal fungere […]

Les mer

Hvordan treffe med Snapchat?

Snapchat har ingen kommentarfelt, ingen likes, ingen feed. Dette er først og fremst en kanal for direktekommunikasjon. For mange handler […]

Les mer
Illustrasjonsbilde av LinkedIn i bruk.

LinkedIn – den glemte kanalen

LinkedIn er en kanal som mange bedrifter har med i sin kanalmiks, men som få utnytter potensialet i.

Les mer