Pinterest ligger i krysningspunktet mellom SoMe og SEO, og kanalen er en god trafikkdriver for bedrifter på pinterest.

Har du vurdert Pinterest?

Pinterest er en undervurdert SoMe-kanal, spesielt hvis man er opptatt av å drive trafikk til nettsiden. For Pinterest ligger faktisk i krysningspunktet mellom SoMe og SEO, og kan kalles en visuell søkemotor. Det er som et glossy magasin med polert innhold, og brukes mest til inspirasjon og tips. 

Hvem bruker kanalen? For mange er Pinterest et planleggingsverktøy hvor man lager boards basert på prosjekter eller temaer, som interiør, bryllup, hårfrisyrer, jul, tatoveringer og lignende. 26% av nordmenn har profil, og den største aldersgruppen er 18-49. Nå er riktignok 77% av dem kvinner, men man ser at det jevner seg mer ut med årene. 

Ønsker du å sette i gang med Pinterest for din bedrift? Her er det du bør tenke på:

  • Sett deg tydelige mål

Hva er det du vil oppnå ved å være på Pinterest? Er det merkevarebygging, synlighet, trafikk eller salg?

  • Skap et gjenkjennelig uttrykk med merkevarens profil

Kanalen er mer merkevarefokusert enn personlig, sammenlignet med andre SoMe-kanaler.

  • Hvilket innhold vil du ha?

Eller med andre ord; hvilket magasin er det du lager på Pinterest? Ha en kombinasjon av tekstplakater og pene bilder, og husk at innholdet skal være polert. Husk å bruke riktig bildestørrelse, for feil format blir nedprioritert. 80% av pinnere bruker mobilen, så pass på lesbarhet på mobilskjerm.

  • Gi målgruppen en grunn til å følge deg

Hvordan kan man lære de noe? Bruk 80/20-modellen, hvor du gir 80% verdi med tips og kunnskapsformidling, og har 20% merkevarebyggende innhold.

  • Det hjelper ikke med skippertak på Pinterest

Du må ha en kontinuerlig flyt av innhold. Pinterest belønner de som har en jevn, ukentlig publiseringsfrekvens.

  • Ha en SEO-vennlig profil

Det betyr å bruke hele bedriftsnavnet i brukernavnet, ha en gjenkjennelig logo, en verifisert nettside og en beskrivelse av bedriften din hvor du tenker på nøkkelord. Finn de viktigste nøkkelordene for pins, samlinger og beskrivelse. Bruk anbefalte nøkkelord fra Pinterest, og velg de som er relevante for din bedrift. Husk også på å skru på synligheten for pin-boards i innstillingene for å bli synlig for Google.

  • Organiser og optimaliser innholdet

Lag kategorier i boards på en oversiktlig måte. Unngå dupliserte pins, bruk nøkkelord i tittelen, prioriter rekkefølge på pinsene og fyll ut beskrivelser. Da er det enkelt for følgerne å finne innholdet ditt.

  • Bruk tekst i bildet

Det gir større oppmerksomhet. Titlene er viktige for SEO, men vanskelig å lese. Legger du tekst over bildet får du mer oppmerksomhet, og dermed mer trafikk.

  • Bruk gjerne video

Videoer vil skille seg ut i den ellers statiske feeden. Dette gjelder spesielt for annonser. Bruk alltid tekst i annonser, men lyd er sjeldent noe man trenger å prioritere. Fang oppmerksomheten fra det første sekundet, og ikke la videoen vare lenger enn 15 sekunder.

  • Du kan også legge til en Pinterest-knapp på nettsiden

Da gjør du innholdet ditt enda mer tilgjengelig, og besøkende kan pinne direkte på nettsiden.

  • Innhold om høytidene er spesielt populært på Pinterest

Folk begynner å planlegge og la seg inspirere til høytidene tidlig. Her er det selvfølgelig viktig å finne en vinkling som gjør det relevant for din bedrift.

  • Bruk Pinterest Predicts

Hot tips! Bruk Pinterest Predicts for å forutse trender og lag boards som passer. De har faktisk rett 8/10 ganger på hvilke trender som vil gjelde den kommende tiden.

  • Analyser innsikten

Sist, men ikke minst, analyser innsikten. Hvordan ser publikummet ditt ut? Her kan du grave i en detaljert database om publikummet og bruke innsikten for å tilpasse innholdet.

Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til på Pinterest! Og hvis du har noen spørsmål eller ønsker hjelp med å drifte kanalen, så er det bare å ta kontakt.

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Amanda Rosén

Amanda Rosén

Prosjektleder

91 74 11 34

Send e-post