Podcast-Hilde

Hvordan lage egen podcast?

Podkast er et rasktvoksende fenomen i Norge, som har eksplodert de siste årene. Dette er en praktisk guide til hvordan du kan lage din første podcast.

Innspilling av podcast

I prinsippet kan du spille inn en podcast på smarttelefonen din. Hvis du bare har lyst til å teste det ut, eller gjøre det mest for moro skyld, er det absolutt et alternativ. Men podcast har blitt mer profesjonalisert de siste årene, folk har blitt vant til og forventer ofte bedre lyd og høyere produksjonsverdi.

Utstyr

Det viktigste innspillingsutstyret er mikrofonen. Det billigste alternativet er en USB-mikrofon som du kobler rett inn i datamaskinen. Dyrere, men ofte bedre, er mikrofoner som bruker XLR-kabler. En dynamisk mikrofon er ofte det beste valget fordi disse gjerne plukker opp mindre bakgrunnsstøy og «romlyd» enn kondensator- mikrofoner.

Om du velger en mikrofon med XLR-kabel, trenger du enten et lydkort å koble til en datamaskin, eller en ekstern lydopptaker med XLR-innganger. Med lydkortet er du avhengig av en datamaskin for å ta opp lyd, mens en ekstern lydopptaker gir flere mobile løsninger. Det du også må tenke på er at lydopptakeren eller lydkortet du bruker har nok «gain» eller styrke til å drive mikrofonen.

Hvor skal du spille inn?

Alle rom, med unntak av studioer, lager litt lyd. Bakgrunnsstøy er ofte sjenerende – hvis den ikke er en naturlig del av lydbildet – så det er lurt å tenke på hvor du spiller inn podcasten. Unngå romklang så godt du kan. Det er mulig å lydbehandle rommet ved for eksempel å kjøpe skumplater som du setter opp på veggene, men det er også mulig å bruke noe du allerede har hjemme, som tunge gardiner, dundyner eller tepper.

Rapport om podcasttrender 2021 finner du her

Etterarbeid

Programvare

Når du skal redigere podcasten, finnes det mange programvarer å velge mellom.  Hvis du bruker Mac, er Garageband et brukervennlig, gratis alternativ. Audacity er et annet gratis alternativ som fungerer bra for alle operativsystem. Det kan også være en god idé å investere i en mer profesjonell programvare, som Adobe Audition. Det viktigste er å finne noe du er komfortabel med. Hvis du ikke har noen erfaring med slike programmer, kan det lønne seg å velge et program som er godt etablert slik at det finnes mange tutorials og mye hjelp å få på nettet.

For å spille inn podcaster over lengre distanser, trenger du en digital ringeplattform som ikke komprimerer lyden for mye, for eksempel Zoom. Du kan også ta opp en vanlig telefonsamtale, men dette vil gjenspeiles i lydkvaliteten.

Klipping

Hva slags stil ønsker du å ha på podcasten? Det bestemmer du i redigeringen, og her er det mange muligheter. Noen lar skravla gå uten å røre filen og klipper ikke bort noen ting. Andre redigerer vekk enhver ulyd, og noen velger å legge inn et utdrag fra podcasten før jingelen i starten. Her kan du leke deg og prøve å finne din egen stil.

Lydkorrigering

Når podcasten er ferdigklippet, er den klar for å lydkorrigeres. Her er det viktig å tenke på at overgangene mellom klippene blir bra, ellers vil samtalen lett virke hakkete og ha en unaturlig flyt. Du bør også normalisere lyden, det vil si at du sørger for at lydnivået er jevnt gjennom hele episoden og hele podcastserien. Du kan bruke «equalizer»- funksjonen for å justere stemmene så det høres bedre ut. I programvaren er det også mulig å fjerne bakgrunnsstøy og lignende.

Eksport

Nå er podcasten klar for å eksporteres ut i verden. Eksporter lydfilen som en mp3 fil. En bit-rate på 192 kbs bør holde i massevis.

Publisering av podcast

Podcast-serien din trenger et navn, for å skille seg ut i mylderet av podcaster som finnes på markedet allerede. Det er også lurt å ha med en undertittel, som beskriver nærmere hva det handler om. Hver episode trenger også et navn, her er det bare å være kreativ! For å gi lytteren et raskt innblikk, er det lurt å legge inn en kort beskrivelse av hver episode. Tenk på hvor ofte du ønsker å publisere, lag en plan og vær konsekvent slik at lytterne dine vet når neste episode slippes.

Selv om podcast først og fremst er lyd, trengs en visuell profil. Velg et coverbilde som passer for tema ditt. Det er ganske vanlig å bruke ulike bilder på hver episode, og da bør disse stå i stil med hverandre for å skape en helhet. De fleste podcastplattformer bruker kvadratiske bilder og ønsker gjerne en oppløsning på max 3000×3000 piksler. Podcaster blir gjerne lyttet på gjennom telefonen, og bildet blir derfor ganske lite, så bruk store elementer. Tenk på hva du ønsker å kommunisere og hvem du ønsker å nå når du velger visuell profil.

Hvor og hvordan laster du opp?

Nå er podcasten din klar til å publiseres, og du trenger en RSS-feed. Det er en «strøm» hvor plattformene henter filen fra. Dagens mest relevante plattformer i Norge er Apple Podcast og Spotify.

Du kan i prinsippet strømme filen din selv fra RSS-feed, men det kan være kronglete. De aller fleste velger å bruke en tjeneste som oppretter en automatisk RSS-feed, og laster opp podcasten for deg. Eksempler på slike tjenester er Podbean og Libsyn, eller gratisalternativet Anchor. Her skriver du inn teksten din, laster opp bildene og velger relevante podcast-kategorier. Det er også mulig å forhåndspublisere podcasten slik at den blir publisert på en gitt dato.

Når du har lastet opp lydfilen hos en av tjenestene (f.eks. Podbean), må du lage en konto for hver av plattformene (Apple Podcast, Spotify etc.), og «gjøre krav på» podcasten ved å skrive inn lenken til RSS-feeden din. Denne lenken finner du der du laster opp.

Når dette er gjort, kan det ta opptil 5 dager før den er godkjent av podcasttjenesten og klar til å lyttes på. Sørg derfor for å laste opp i god tid før første episode skal lanseres. Etter første episode, vil denne prosessen gå automatisk på RSS-feeden, og podcasttjenesten vil automatisk hente filen for deg. Apple og Spotify kan bruke noen timer på å oppdatere nye episoder.

Promotering

For at folk skal høre på podcasten din, må de vite om den. Sørg derfor for å vekke interesse på sosiale medier og eventuelt andre plattformer. Her er det også viktig å tenke på hvilket publikum du ønsker å nå ut til. Podcaster kan også filmes, som rimelig innhold på sosiale medier. Det har også blitt populært å legge ut hele podcasten på YouTube.

Mer om innhold som selger her
Tone of voice – hvilken fortellerstemme bruker du?
Annonsering på youtube – se vår guide

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Truls Grønli Olsen

Truls Grønli Olsen

Daglig leder og rådgiver

93 40 53 43

Send e-post