Innholdsmarkedsføring er en effektiv måte å engasjere og tiltrekke seg nye og eksisterende kunder. Men skal du nå frem, må det gjøres riktig.

Innholdsmarkedsføring gir deg trofaste kunder

Innholdsmarkedsføring (Content marketing) er en effektiv måte å engasjere, beholde og tiltrekke seg eksisterende og nye kunder. Men skal du nå frem, må det gjøres riktig og med høy kvalitet.

I en verden hvor vi bombarderes av innhold i alle kanaler og i stadig økende tempo, er det vesentlig at man har en klar strategi på innholdsproduksjonen. Det må gjøres riktig og med høy kvalitet. Men om du klarer å servere målgruppen din verdifullt og relevant innhold, styrker du merkevaren din og får trolig også mer trofaste, engasjerte og fornøyde kunder – noe som igjen bidrar til økt salg.

Her er noen tips for at din bedrift skal lykkes med innholdsmarkedsføringen:

  • Lag innhold som engasjerer! Spør deg selv om kundene dine er interessert i innholdet du lager. I dagens sosiale medier må man fremstå som ekte og troverdig. Fortell heller en god historie som engasjerer målgruppen, enn å servere post etter post med polert innhold som kun ser fint ut. Slipp målgruppen bak kulissene, la de bli kjent med bedriften og vis hvorfor dere er best på en måte som skaper tillit og bygger relasjoner. 
  • Legg en plan og vær konsekvent! Legg en plan for hvor ofte bedriften ønsker å publisere innhold. En jevn publiseringsfrekvens forteller målgruppen hvor ofte man kan forvente innhold fra profilen(e). Publiserer du i tillegg på tidspunkter vi vet at målgruppen er mest aktiv på de ulike sosiale mediene, vil dette bidra til å skape engasjement, øke rekkevidden, og ikke minst, lojalitet til merkevaren. Hold dere til publiseringsplanen og post heller 2-3 faste innlegg i uka enn å være stille i ukesvis og veldig aktive i perioder. 
  • Kategoriser innholdet. Det er ikke alltid like lett å komme opp med ideér til neste post. Derfor er det nyttig å definere noen faste innholdskategorier! Identifiser hvilket innhold dere enkelt kan rullere på fast og bruk de når inspirasjonsbanken er tom. Kategoriene kan være alt i fra tips, på kontoret, sosialt, kundehistorier, bli kjent med ansatte, produkter etc. Det viktigste er at dere finner kategorier som passer deres bedrift og engasjerer målgruppen. 
  • Sørg for at innholdet ditt blir funnet. Du kan lage verdens beste innhold, men dersom det ikke blir funnet så har det fortsatt ingen verdi. Brukervanene er i endring, fler og fler bruker i dag sosiale medier som søkemotor og benytter plattformene som kilde til informasjon – derfor er det ekstra viktig at vi gjør innholdet vårt søkbart! Husk å legge til hashtags og alt-tekster på innhold du publiserer for å dukke opp i søk.
  • Følg trender! På sosiale medier er tempoet høyt, og trendene forsvinner like fort som de introduseres og går viralt. Sett av tid til å scrolle deg gjennom innhold andre lager og la deg inspirere. Ser du en trend som plutselig går viralt burde du slenge deg på med en gang. Spesielt bruk av lydtrender kan gi deg både økt rekkevidde og engasjement, i tillegg til en gullstjerne i algoritmeboka. 
  • Prøv, feil og prøv igjen. Analyser innholdet som publiseres og identifiser hvilket innhold som engasjerer. Mye av jobben i sosiale medier går ut på å prøve og feile, slik vi blir bedre! Ha månedlige innholdsmøter der dere går igjennom perioden som har gått, hvilket innhold som har gjort det best og bruk dette som utgangspunkt når innhold for neste periode skal planlegges. Kanskje dere til og med skal teste ut noe nytt?

Mange ledere tenker fortsatt primært kampanjebaserte tradisjonelle markedsføringsmetoder og ser ikke verdien av å jobbe systematisk med produksjon av innhold. Dette på tross av at forskning viser at innholdsmarkedsføring fungerer. Trenger du hjelp med innholdsmarkedsføring? Snakk med oss, så hjelper vi deg! 

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Celine Løvskogen

Celine Løvskogen

Prosjektleder og SoMe-ansvarlig

97 42 93 25

Send e-post