Film er det formatet som skaper mest engasjement. Terskelen er mye lavere for å se en reklamefilm på nett enn å lese en tekst. Hva gjør folk når de ser artikler eller annonser for noe som ikke fanger oppmerksomheten deres? De blar videre eller ser vekk. Med film derimot, er mottakelsen passiv. Hvis du vil lese, så legger du bare teksten fra deg. Men hvor mange ganger har du satt deg ned på sofaen, bladd gjennom kanalene og plutselig sett ferdig en hel spillefilm?
Film åpner muligheten for å vekke oppmerksomheten til flere folk. Når flere folk får med seg budskapet ditt, øker kundebasen din. Bevegelse fanger oppmerksomheten og er med på å vekke følelser hos den som ser.
Vi liker å tro at vi er rasjonelle, men det er følelser som får oss til å handle. Med film treffer du flere sanser samtidig. Du kan bruke virkemidler som musikk, lyd, overraskende klipp, tekst, foto og animasjon for å vekke følelser hos den du ønsker å nå. Ingenting skaper interesse som levende bilder. Vi elsker jo å bli følelsesmessig berørt – hvorfor ser vi ellers komedier eller skrekkfilmer? Det samme gjelder for reklamefilm. Jo flere følelser du klarer å engasjere, jo bedre fester produktet og merkevaren din seg i hukommelsen til den som ser på.
Sosiale plattformer, som Facebook og Instagram, og søkemotorer som Google, har algoritmer som løfter frem film. Filminnhold er derfor essensielt for å nå frem med budskapet ditt i markedsføring.
Vi sørger for at det du ønsker å kommunisere kommer riktig ut, og at sannsynligheten for konvertering blir så stor som mulig utfra det som skal måles. Sammen setter vi opp mål med reklamefilmen, hva den skal konvertere på og hvilke følelser betrakteren skal sitte igjen med etterpå. For å få en smakebit av hva vi har skrevet manus og konseptualisert reklamefilm for, kan du ta en titt på filmene fra Romerike Sparebank, Akershus Energi og Varder.
Velg en reklamefilm som passer til formålet ditt!