Digitalisering

Hva er egentlig digitalisering?

Det skjer forandringer hver eneste dag. Nye innovasjoner endrer kundenes adferd og dette er en kontinuerlig prosess. Dermed må du enten forsøke å henge med i utviklingen og tilpasse deg, eller så kan du risikere å være utdatert før du vet ordet av det. Med andre ord er digitalisering den teknologiske delen av markedets innovasjon.

Disruptiv digitalisering

Å være gründer har i dag blitt ett yrke og ett kall. Dermed vil det alltid dukke opp nye utfordrere på markedet. Disse er også ofte langt bedre tilpasset de endringene som har skjedd i markedet. Hele idékonseptet bygger kanskje på disse endringene. Man snakker da om en disrupsjon i markedet. Altså skjer det en så drastisk endring i markedet at ditt produkt eller din tjeneste blir helt eller delvis overflødig.

“There is no digital strategy. Just strategy in a digital world.”
Bud Caddell

 

Eksemplene på dette er mange. Uber og lignende tjenester vil trolig gjøre taxibransjen overflødig. Google og Facebook er i ferd med å endre dagspressen radikalt. AirBNB har på kort tid blitt den største aktøren innefor hotellbransjen og snart kommer selvkjørende biler. Og hvem bruker lineær TV lenger? Tidligere har blant annet musikk-,  film- og fotobransjen stått ovenfor disruptiv teknologi som har endret bransjen totalt. Mange store selskaper døde underveis i den prosessen, nettopp fordi de ikke klarte å tilpasse seg raskt nok.

”Digitalisering er transformasjonen fra at IT er et støtteverktøy i virksomheten til at det er en del av dens DNA. Det betyr at forretningsmodell, organisasjon og prosesser er designet mht. å utnytte dagens og morgendagens teknologi”
Ragnvald Sannes fra BI

Å ”digitalisere seg” handler derfor om evnen til å tilpasse seg nye produkter og tjenester som endrer markedet. Det handler også om å tenke nytt, spesielt i forhold til hvordan man kommuniserer med dagens konsumenter av dine produkter og tjenester.

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan utnytte de digitale kanalene på en best mulig måte for å øke salget ditt og styrke din merkevare?

Ta kontakt med oss.

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Truls Grønli Olsen

Truls Grønli Olsen

Daglig leder og rådgiver

93 40 53 43

Send e-post