Det skjer forandringer hver eneste dag. Nye innovasjoner endrer kundenes adferd og dette er en kontinuerlig prosess. Dermed må du enten forsøke å henge med i utviklingen og tilpasse deg, eller så kan du risikere å være utdatert før du vet ordet av det. Med andre ord er digitalisering den teknologiske delen av markedets innovasjon.
Disruptiv digitalisering
Å være gründer har i dag blitt ett yrke og ett kall. Dermed vil det alltid dukke opp nye utfordrere på markedet. Disse er også ofte langt bedre tilpasset de endringene som har skjedd i markedet. Hele idékonseptet bygger kanskje på disse endringene. Man snakker da om en disrupsjon i markedet. Altså skjer det en så drastisk endring i markedet at ditt produkt eller din tjeneste blir helt eller delvis overflødig.
“There is no digital strategy. Just strategy in a digital world.”
Bud Caddell
Eksemplene på dette er mange. Uber og lignende tjenester vil trolig gjøre taxibransjen overflødig. Google og Facebook er i ferd med å endre dagspressen radikalt. AirBNB har på kort tid blitt den største aktøren innefor hotellbransjen og snart kommer selvkjørende biler. Og hvem bruker lineær TV lenger? Tidligere har blant annet musikk-, film- og fotobransjen stått ovenfor disruptiv teknologi som har endret bransjen totalt. Mange store selskaper døde underveis i den prosessen, nettopp fordi de ikke klarte å tilpasse seg raskt nok.
”Digitalisering er transformasjonen fra at IT er et støtteverktøy i virksomheten til at det er en del av dens DNA. Det betyr at forretningsmodell, organisasjon og prosesser er designet mht. å utnytte dagens og morgendagens teknologi”
Ragnvald Sannes fra BI
Å ”digitalisere seg” handler derfor om evnen til å tilpasse seg nye produkter og tjenester som endrer markedet. Det handler også om å tenke nytt, spesielt i forhold til hvordan man kommuniserer med dagens konsumenter av dine produkter og tjenester.
Ønsker du å vite mer om hvordan du kan utnytte de digitale kanalene på en best mulig måte for å øke salget ditt og styrke din merkevare?
Ta kontakt med oss.