DSC00846

Hvordan lager du en nettside som fungerer?

Nettet er i dag hovedkanalen for all digital kommunikasjon, og det er derfor avgjørende å ha en god og brukervennlig nettside. Et godt nettsted har alltid brukerens behov i sentrum, og er prioritert i henhold til dette. Finner de ikke det de leter etter på din side, er veien kort til konkurrentens nettside. Så hvordan lager du en nettside som fungerer?

Her gir vi deg en oversikt over de viktigste tingene du bør ta hensyn til:

Hva slags innhold forventer kundene å finne?

Det aller viktigste er å ha et klart bilde av hvem som skal bruke nettsiden og hva som er målsetningen til bedriften din. Et brukervennlig nettsted må sørge for å gi brukerne den informasjonen de leter etter der de forventer å finne den. Det er en grunn til at de er på nettsiden din – og det er ikke fordi de i utgangspunktet bryr seg om din bedrift. Kunder er opptatt av seg selv, sine problemer, ønsker og behov. Så vær kundeorientert og spør deg selv om kundene dine vil være interessert i det innholdet du lager. Gir du dem noe interessant og nyttig? Kan du løse et reelt problem for dem?

Les også mer om innholdsmarkedsføring

Hvor viktig er det å bli funnet i søkemotorene?

De fleste vil svare at dette er viktig. Så hvordan lager du en nettside som rangeres høyt hos Google? Algoritmene til Google og de andre søkemotorene stiller krav både til det tekniske og innholdet på nettsiden. Gjør du begge deler optimalt, vil du trolig rangere godt hos søkemotorene. Men det er fortsatt mer å tenke på. Hvilke søkeord vil du bli funnet på? Bruker du ordene på de rette stedene? Har du søkemotorene i tankene når du lager strukturen på nettsiden? Algoritmene blir stadig smartere og dermed blir også SEO (search engine optimization)-faget mer omfattende og komplisert. Derfor er det viktig å ha søkemotorene i tankene fra starten av og gjennom hele prosessen når du bygger en ny nettside. Les vår guide: Hvordan blir du funnet på nett?

Er brukerne mine først og fremst på mobil?

Over halvparten av all trafikk til nettsider kommer i dag fra mobile enheter. Nettsteder rettet mot forbrukere trekker opp statistikken, og nettsteder rettet mot bedrifter trekker statistikken litt ned. I 2015 introduserte Google en gamechanger ved å endre algoritmene; nettsider som ikke var tilpasset for mobile enheter ble straffet i søk og rangert dårligere. I 2018 endret de algoritmene igjen. Nå er det først og fremst den mobile versjonen av nettsiden din som gjelder. Dermed har begrepet «mobile first» – som har vært viktig i mange år – blitt helt avgjørende for å rangere godt i Google-søk. I tillegg til selvfølgelig å gi brukerne dine en god opplevelse.

Les også: Google straffer nettsider som ikke er mobilvennlige

Her kan du sjekke om din side er godt optimalisert for mobil.

Hvordan lager du en nettside som er like tilgjengelig for alle?

I 2021 skal, etter loven, alle nettsider rettet mot allmennheten være universelt uformet. Det betyr at siden skal kunne benyttes av og være like tilgjengelige for alle, uavhengig av alder, funksjonsevne og utdanningsnivå. Google sine algoritmer følger mange av de samme retningslinjene som WCAG 2.0 standarden. Dermed får du også økt synlighet ved søk i Google og andre søkemotorer. Les mer om universellutforming her.

Hvilken plattform (CMS system) bør jeg velge?

Vi har valgt å spesialisere oss på WordPress og bygger våre løsninger primært på denne plattformen. Dette er verdens største CMS-system (Content Management System), er gratis i bruk, og har såkalt åpen kildekode. Det vil si at du ikke låser deg til en leverandør eller et system. Det finnes millioner av utviklere verden over som kjenner systemet og kan hjelpe deg å videreutvikle løsningen din. Det finnes selvfølgelig også mange andre gode CMS systemer. Personlige preferanser, smak og tidligere erfaringer er ofte avgjørende for hva man foretrekker. I tillegg spiller budsjett en stor rolle. Uansett hvilken løsning du ønsker, kan vi bistå deg gjennom hele eller deler av prosessen. Vi har et stort nettverk av utviklere som jobber i alle type systemer. Ta kontakt med oss om du lurer på om vi kan hjelpe deg.

Er vedlikehold av nettsiden ivaretatt internt, eller trenger jeg hjelp?

I tillegg til at nettstedet skal være enkelt for brukerne, skal det være enkelt å vedlikeholde for deg – og det skal være tilpasset dine interne ressurser og behov. Har du en egen dedikert webredaktør på huset? Eller er oppdatering av nettsiden en tilleggsjobb for en ansatt som primært jobber med noe annet? Hvor forretningskritisk er nettsiden for deg og din bedrift? Selv om WordPress i utgangspunktet er gratis, er det ekstremt viktig å følge opp alle oppdateringer, både for systemet, og alle tillegg som er benyttet. En nettside som ikke vedlikeholdes vil høyst sannsynlig bli hacket før eller siden.

Les også: Et dårlig nettsted ødelegger merkevaren din

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Truls Grønli Olsen

Truls Grønli Olsen

Daglig leder og rådgiver

93 40 53 43

Send e-post