Snapchat for bedrifter kan brukes på mange ulike måter.

Hvordan treffe med Snapchat?

Snapchat har ingen kommentarfelt, ingen likes, ingen feed. Dette er først og fremst en kanal for direktekommunikasjon. For mange handler det om samtaler og deling av hverdagsøyeblikk. Så hva betyr det for bedrifter som vil markedsføre seg på Snapchat? 

Tidligere har man assosiert Snapchat med ungdom, men kanalen er faktisk det største sosiale mediet – med brukere i alle aldre. Dette gjør Snapchat til en relevant kanal for de aller fleste bedrifter.

Bedrifter kan bruke Snapchat på mange ulike måter. Det er for eksempel mulig å lage en offentlig profil og poste organisk innhold på Snapchat. Hvis man har en slik profil gir det også en fordel med større avsendersynlighet i annonser.

Ta nytte av Snapchats mest brukte funksjoner

Når det kommer til annonser finnes det flere måter å bruke din egen merkevare til å skape oppmerksomhet på Snapchat. En av de mest spennende – hvor Snapchat har vært tidlig ute – er augmented reality, eller AR. Her finnes det filtre i appen som kombinerer virkeligheten med det digitale og virtuelle. En annen måte å bruke AR på er gjennom spill. Både AR-filter og spill gir mange spennende muligheter for merkevarer. Skeidar og Obs Bygg og REMA 1000 er eksempler på noen som har utnyttet dette til det fulle.

Gjennom geofilter kan man få muligheten til å bli en integrert del av hverdagsøyeblikkene til målgruppen. Etter å ha tatt en snap kan man legge på filter, og med et relevant budskap vil man få hjelp av målgruppen til å spre merkevaren videre til sine nettverk.

I tillegg til AR, spill og geofilter finnes det klassiske annonseformater som kjøres på story eller som reklame under videoer på utforsk-siden. Det viktigste her er å treffe med budskapet umiddelbart, både tekstlig og visuelt.

Så tilbake til spørsmålet; Hvordan skal bedrifter markedsføre seg på Snapchat? Først og fremst handler det om å ha et godt konsept og treffende budskap som passer inn i målgruppens hverdag. Det er nettopp relevans og underholdningsverdi som avgjør om man ønsker å bruke filtrene til en merkevare. I tillegg gjelder det å prøve seg frem med med de forskjellige måtene å annonsere på, for den beste effekten oppnår du med å kombinere flere formater!

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Amanda Rosén

Amanda Rosén

Prosjektleder

91 74 11 34

Send e-post