TikTok for bedrifter eksplodert i popularitet over de siste årene, men hvordan kan du tilpasse kanalen til nettopp din merkevare?

Hvorfor bør du være på TikTok?

Hvis du fortsatt tenker at TikTok kun er en app for ungdommer som lager dansevideoer går du glipp av et kjempepotensiale for din merkevare. For TikTok er ikke det den en gang var. I dag brukes kanalen til alt; politiske budskap, nyheter, analyser, tutorials, anbefalinger, inspirasjon, informasjon og underholdning.

TikTok for bedrifter har de siste årene eksplodert i popularitet, og i dag bruker nesten 1,2 millioner nordmenn appen, og mange bruker den også daglig. Kjønnsbalansen er omkring 50-50, men når det kommer til alder er det en liten overvekt av yngre brukere.

En algoritme ulik alt annet

Det som gjør TikTok til en spennende kanal – og som gjør den relevant for de aller fleste brukere – er den interessebaserte algoritmen. Den fungerer slik at jo mer du ser av en type video, jo mer vil den vise av lignende innhold. Feeden er heller ikke kronologisk, så innholdet du får opp på din «for you page» kan være alt fra ett minutt til ett år gammelt.

Hvilke muligheter gir dette? Jo, det vil si at du kan gå viralt selv månedsvis etter du har publisert en video. I tillegg kan du få bedre organisk synlighet og rekkevidde sammenlignet med andre kanaler. Algoritmen gjør også at innholdet du produserer automatisk vil finne sitt publikum – uansett hvor smalt det er. TikTok har også blitt en kanal for trender, spesielt gjennom musikk og lyder. Dette gir deg muligheten til å booste rekkevidden, produsere aktuelt innhold og tilpasse deg kanalen du er i.

Flere og flere bruker TikTok som søkemotor for å finne relevant innhold som interesserer de. Det kan være være produkter de ønsker å kjøpe, steder de vil da, oppskrifter de vil lage, bøker de vil lese eller relevante tips og triks. Og som man vet når det kommer til markedsføring – der målgruppen leter skal vi gi de svar!

Finn din subkultur og ha en klar kanalstrategi!

Som en følge av den interessebaserte algoritmen og søkemotoren har det også dukket opp flere subkulturer – noen store, som #momtok, #booktok, #cleantok og #witchtok, og andre mer nisje. Det gjør at du kan finne ut hvilken subkultur som er relevant for din merkevare, og bruke den aktivt. Ark Bokhandel har blant annet laget en kategori med bøker som trender på #booktok.

Til slutt er det verdt å nevne at kanalen tillater en høy grad av lekenhet, og det er derfor anbefalt å ha en egen kanalstrategi. Selv om merkevarens personlighet og tone of voice vanligvis er satt, er det flere som går utover denne på TikTok. Ryanair, Duolingo og Politiet er gode eksempler her. For det gjelder å ikke ta seg selv like høytidelig på TikTok, men heller overgi seg til kanalen og de mange muligheter som finnes for merkevarebygging og markedsføring.

Så er TikTok en kanal for din merkevare? Vi tror ja! Men det gjelder å gjøre det riktig.

Ta kontakt med en av våre innholdsrådgivere om du ønsker mer informasjon om hvordan du kan benytte TikTok for bedrifter.

 

Lurer du på noe?
Snakk med oss

Amanda Rosén

Amanda Rosén

Prosjektleder

91 74 11 34

Send e-post